Anwar ditahan, Azmin sangsi kenapa Khairy minta sampel DNA Anwar

by Aminil Husaini Ahmad Sobri | 7/17/2008 01:58:00 PTG in |

KUALA LUMPUR, 16 Julai (Hrkh) - Beberapa minit sebelum Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim ditahan berhampiran rumahnya pada jam 1.15 petang tadi Dewan Rakyat turut kecoh berhubung kes Liwat Anwar.

Dewan Rakyat kecoh hampir setengah jam ketika menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin berucap dengan membuat tuduhan terhadap Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim berhubung dakwaan liwat.

Khairy mencetus kemarahan ahli Parlimen Pakatan Rakyat antaranya, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Azmin Ali (KeADILan Gombak); Gobind Singh Deo (DAP Puchong); Yusmandi Yusof (KeADILan Balik Pulau) dan beberapa ahli Pakatan Rakyat lain yang turut mengecam Khairy.

Perang mulut antara Khairy dengan Azmin bermula apabila Khairy menyifatkan Anwar tidak mengikut undang-undang kerana tidak ke Balai Polis untuk memberi keterangan kepada pihak polis.

Malah, Khairy juga mendesak sampel DNA Anwar diserahkan kepada polis jika Ketua Umum KeADILan itu meskipun bagi Azmin dan Gobind siasatan polis belum selesai.

Tuduh menuduh bergelandangan dalam Dewan Rakyat antara Azmin dengan Khairy ditambah dengan beberapa orang ahli Parlimen yang menyebabkan suasana tak keruan.

Azmin juga menyifatkan bahawa Rembau (Khairy) adalah Perdana Menteri yang sebenarnya mentadbir Malaysia walaupun Perdana Menteri yang dinamakan kini adalah dari Kepala Batas (Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi).

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Dato' Wan Junaidi Tunku Jaffar yang menjadi orang tengah dalam perdebatan itu terpaksa beberapa kali meminta ahli-ahli dewan bertenang dan tidak melontarkan sebarang tuduhan.

Sementara itu di Azmin yang ditemui di Lobi Parlimen menyatakan kesangsiannya terhadap kenyataan Khairy, itu yang disifatkan menjustifikasikan awal dalam kes liwat Anwar.

"Soal DNA, kita setuju dengan soal dia nak satu forensik bebas menyiasat, tetapi siapa yang akan menganggotai forensik itu benar-benar berwibawa dalam jalankan siasatan,"

Namun kata Azmin, beliau melihat bagaimana Khairy seperti boleh tahu tentang laporan polis terhadap Anwar itu sedangkan pihak yang dituduh sehingga kini tidak pernah mendapat salinan laporan itu.

Sedangkan, katanya sepatutnya pihak yang dituduh (Anwar) menerima laporan polis tersebut.

"Bagaimana Rembau (Khairy) boleh tahun tentang laporan itu, saya cabar dia agar dia jawab dalam dewan, " katanya.

Beliau juga sangsi bahawa mungkin ada satu konspirasi terhadap tuduhan liwat Anwar.

Perkembangan mengenai Anwar, sehingga kini Anwar dilaporkan dibawa ke IPK Kuala Lumpur dan orang ramai mula berkumpul bagi memberi sokongan kepada Anwar.

Polis yang menahan beliau dilaporkan memakai topeng dan berkaca mata gelap.

Abtara pimpinan PAS yang ada di IPK ialah, Dr Hatta Ramli dan Dr Zulkifly Ahmad.

0 comments:

Kalendar Hijrah

Jumlah Pelawat

free hit counter

Ekslusif

Foto saya
Telah belajar di Sekolah Menengah Agama Sungai Petani, Bedong, Kedah dari tingkatan 1 hingga 6 dan melanjutkan pelajaran di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) di dalam bidang Pengajian Islam Syariah. Sekarang telah berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia di dalam Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT).

Pengikut

Ruangan Ukhwah