Debat: Anwar lebih diyakini penonton.

by Aminil Husaini Ahmad Sobri | 7/17/2008 02:00:00 PTG in |

KUALA LUMPUR, 16 Julai (Hrkh)- Tinjauan yang dilakukan dua akhbar portal internet, Malaysiakini dan mSTAR Online mendapati Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim berjaya meyakinkan rakyat terhadap rancangan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga minyak.

Malaysiakini menjalankan tinjauan selama 12 jam bermula sebaik sahaja perdebatan Anwar dengan Menteri Penerangan, Dato' Ahmad Shabery Cheek selesai pada jam 10 malam tadi.

Dalam tinjauan itu, 17,240 atau 95 peratus daripada 18,684 pengunjung bersetuju bahawa hujah-hujah Anwar adalah lebih meyakinkan.

Sejumlah 90 peratus pembaca percaya, Shabery mengelak menjawab banyak soalan yang dikemukakan oleh moderator, Dato' Johan Jaafar dan dua orang penalis, Dr Nordin Kardi dan Zulkifli Sulong.

Diminta memberi mata 1 hingga 10 bagi kedua-dua pendebat tersebut, Anwar ternyata lebih menyerlah daripada Shabery.

Perdebatan selama sejam itu merupakan yang pertama membabitkan seorang menteri dengan seorang tokoh pembangkang yang disiarkan secara langsung di TV.

Sementara itu, tinjauan mSTAR Online mendapati 86.9 peratus pengunjung memilih Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai pemidato terbaik dalam debat bertajuk "Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak"?.

Sehingga jam 5.56 petang tadi, Shabery hanya memperolehi tujuh peratus manakala 6.2 peratus menyifatkan kedua-dua tokoh sebagai "sama-sama hebat".

mSTAR Online adalah akhbar portal versi Melayu milik akhbar The Star. - tajdid.

0 comments:

Kalendar Hijrah

Jumlah Pelawat

free hit counter

Ekslusif

Foto saya
Telah belajar di Sekolah Menengah Agama Sungai Petani, Bedong, Kedah dari tingkatan 1 hingga 6 dan melanjutkan pelajaran di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) di dalam bidang Pengajian Islam Syariah. Sekarang telah berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia di dalam Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT).

Pengikut

Ruangan Ukhwah